User Menu
,
Mąstymas yra daugialypė įgūdžių nuostatų visuma, padedanti pažinti save ir aplinką, kurti, keistis žinojimu.
Atskirus mąstymo įgūdžius būtina lavinti tikslingomis veiklomis jau ankstyvajame amžiuje nuolatos išlaikant vaiko gabumus ir pažangą atitinkantį iššūkių lygį
Mąstymo kultūros ugdymo mokyklos ašis – šeši pradiniai taškai, kurie apima svarbias mąstymo mokyklos sritis: vaizdinius įrankius (mąstymo žemėlapiai, schemos, mąstymo kepurės), asmenybės ir charakterio formavimą (charakteriai, požiūriai, nuostatos, mąstymo įpročiai), mąstymo gebėjimus (atviras ir tikslus kognityvinių gebėjimų naudojimas), mokymąsi bendradarbiaujant (bendradarbiavimas tarp besimokančiųjų porų, grupių, mokyklų ir tarptautiniuose tinkluose), reflektyvų klausinėjimą (aukštesnio lygio klausimai ir klausymosi gebėjimai) bei ugdymo(si) aplinkos pritaikymą (fizinių erdvių pritaikymas ir išteklių panaudojimas).
MĄSTYMO ĮPROČIAI
Darželis nusprendė pradėti mąstymo įpročių diegimą nuo šių svarbiausių įpročių.
MĄSTYMO ĮRANKIAI
1. MĄSTYMO ŽEMĖLAPIAI
Vienas iš inovatyvių ugdymo(si) būdų, naudojamų mūsų įstaigoje, – mąstymo žemėlapiai.
Mąstymo žemėlapiai – tai vaizdinis ugdymo(si) įrankių rinkinys, padedantis pačiam vaikui susikurti, suprasti ir įsisavinti temą bei generuoti idėjas.
Žemėlapį renkamės pagal tai, kokio mąstymo proceso ugdomojoje veikloje reikia:
* atpažinti,
* apibūdinti,
* palyginti,
* grupuoti,
* sudaryti seką,
* ieškoti analogijų,
* išskaidyti visumą į dalis,
*rasti priežasčių ir pasekmių ryšius.
MŪSŲ PATIRTIS NAUDOJANT MĄSTYMO ŽEMĖLAPIUS
2. ŠEŠIOS BONO MĄSTYMO KEPURĖS
Kūrybinių sprendimų ieškantiems žmonėms psichologas E. de Bonas sukūrė mąstymo lavinimo metodiką (de Bono Thinking), kuri skatina apmąstyti idėjas ir padeda ugdyti socialinius ir kognityvinius gebėjimus. Sistema grindžiama įvairias funkcijas atliekančių praktiškų mąstymo įrankių (de Bono „kepurės“) panaudojimu. Pagrindinis tikslas –praplėsti suvokimo gebėjimus, organizuoti mąstymą, siekti jo efektyvumo, kūrybinį procesą papildyti būtinomis nuostatomis, padėti dirbti su informacija, požiūriais, vertybėmis. E. de Bono metodikoje deklaruojamų mąstymo įrankių įvaldymas ir taikymas konkrečioje situacijoje papildo analize, kritika ir argumentavimu pagrįstą tradicinį – kritinį – mąstymą.
Mąstymo įrankis |
Reikšmė |
Baltoji kepurė |
Faktai, skaičiai, informacija |
Raudonoji kepurė |
Jausmai, intuicija,emocijos |
Juodoji kepurė |
Sveikas protas, nuovokumas, atsargumas, kritinis mąstymas |
Geltonoji kepurė |
Pozityvumas ir konstruktyvus mąstymas, teigiami sprendimai |
Žalioji kepurė |
Kūrybingumas, alternatyvos, pasiūlymai |
Mėlynoji kepurė |
Mąstymas apie mąstymą, proceso kontrolė |